Allt för dig som arbetsgivare

Du som arbetsgivare kan ansöka om omställningsstöd för uppsagda medarbetare om företaget tvingas säga upp på grund av arbetsbrist. Här får du information om vad som ingår i stödet och hur du ansöker.

Istock 1173603845 Arbetsgivare

Aktuellt

{{ teaser.tag }}

{{ teaser.title }}

{{ teaser.tag }}

{{ teaser.title }}

Vanliga frågor

  • Vårt företag har varslat anställda om uppsägning på grund av arbetsbrist. När kan vi ansöka om omställningsstöd hos Trygghetsfonden TSL?

    Ni kan göra och datera ansökan tidigast datum för uppsägning. Ansökan gör ni via Trygghetsfonden TSL:s hemsida, se Ansök om omställningsstöd.

  • Vem omfattas av omställningsförsäkringen?

    Företaget ska ha kollektivavtal. För att en person som blivit uppsagd ska omfattas av omställningsförsäkringen krävs det att uppsägningen beror på arbetsbrist, att personen har en tillsvidareanställning och en sammanhängande anställning på minst ett år. "Kvalifikationstiden" kan ha skett hos en eller flera arbetsgivare och arbetstiden ska ha varit minst 16 timmar per vecka. Den som blir uppsagd omfattas av omställningsstödet även om hen inte är fackligt ansluten. Läs mer under Villkor.