Hur går det till?
Trygghetsfonden TSL har en tydlig och effektiv process från det att företag och fack anmäler uppsägning på grund av arbetsbrist till att vi har hjälpt de som är uppsagda till ett nytt jobb. Det finns fem viktiga steg i processen.
Omställningsprocessen
- Arbetsgivare & fack ansöker om omställningsstöd: Vid beslut om uppsägning på ett företag som har kollektivavtal med ett LO-förbund anmäler företag och fack behov av omställningsstöd direkt hos Trygghetsfonden
- Trygghetsfonden TSL kontaktar arbetsgivare och fack: Vi bekräftar ansökan och stämmer av att den är komplett samt lyssnar av vilka önskemål som finns kring omställningsprocessen.
- En omställningsrådgivare från Trygghetsfonden TSL träffar den uppsagde: Syftet är att informera om hur stödet fungerar och höra efter om det finns särskilda behov som vi ska ta hänsyn till.
- Omställningsföretaget coachar den uppsagde: Uppdraget att utföra jobbcoachningen tilldelas automatiskt en av våra kvalitetssäkrade omställningsleverantörer.
- Vi återkopplar resultatet till arbetsgivare och fack: En del i vår kvalitetssäkring innebär att att arbetsgivare och fack löpande får statusrapporter kring omställningsarbetet. Projektet avslutas med en slutrapport där resultaten redovisas.