Intyg i samband med ansökan

Avgör först vilket stöd du ansöker om

Vi erbjuder två olika typer av stöd som du kan ansöka om. Vad du behöver intyga är delvis olika beroende på vilket av dessa stöd du ansöker om.

Avgör först vilket stöd som motsvarar din situation och läs sedan vidare om intygen du behöver skicka in.

Alternativ 1: Omställningsstöd

Detta gäller om du antingen blivit uppsagd av personliga skäl (sjukdom), kommit överens med din arbetsgivare om att lämna anställningen på grund av sjukdom eller ohälsa, eller haft en tidsbegränsad anställning som löpt ut.

Vid arbetsbrist ansöker din arbetsgivare eller en facklig representant

Om du har blivit uppsagd från en tillsvidareanställning på grund av arbetsbrist eller kommit överens med din arbetsgivare om att lämna en tillsvidareanställning på grund av arbetsbrist kan du också få stöd, men då är det din arbetsgivare eller en facklig representant som ansöker om stöd för dig. Då kan du inte själv ansöka, och du behöver heller inte skicka in några intyg.

Är du osäker på om en ansökan gjorts för dig? Vi rekommenderar i så fall att du frågar din arbetsgivare eller en facklig representant på din arbetsplats. Du kan även kontakta oss.

Du behöver intyga att du:

  1. arbetat i genomsnitt minst 16 timmar per vecka under en kalendermånad i minst 12 månader av de senaste 24 månaderna
  2. antingen blivit uppsagd av personliga skäl (sjukdom), kommit överens med din arbetsgivare om att lämna anställningen på grund av sjukdom eller ohälsa, eller haft en tidsbegränsad anställning som löpt ut

Det enklaste sättet att intyga att du uppfyller båda dessa villkor är med arbetsgivarintyg. Det räcker inte med så kallade anställningsintyg eller -bevis. Läs mer nedan.

Arbetat 12 månader av de senaste 24 månaderna

Du behöver intyga att du uppfyller det så kallade aktualitetsvillkoret. Aktualitetsvillkoret innebär att du behöver ha en aktuell anknytning till arbetsmarknaden.

Mer specifikt betyder villkoret att du behöver ha arbetat i genomsnitt minst 16 timmar per vecka under en kalendermånad i minst 12 månader av de senaste 24 månaderna räknat bakåt från din sista anställningsdag.

Det är den tid du faktiskt har arbetat som räknas.

Du kan räkna arbetstid från anställningar i Sverige, ett annat EU/EES-land, Storbritannien och Nordirland eller Schweiz.

Om du inte uppfyller 12 av de senaste 24 månaderna kan vi utreda om du trots det uppfyller villkoret med så kallad överhoppningsbar tid. Läs mer om det längre ned i den här rutan.

Styrk med arbetsgivarintyg

Det enklaste sättet att styrka att du uppfyller aktualitetsvillkoret är att du begär och skickar in arbetsgivarintyg. Arbetsgivare kan fylla i detta digitalt på arbetsgivarintyg.nu och du kan sedan hämta det genom att logga in som arbetstagare på samma adress.

Det går även bra att arbetsgivaren fyller i en blankett. Blanketter för arbetsgivarintyg tillhandahålls till exempel av a-kassor och fackförbund.

Arbetsgivarintyget behöver utan undantag innehålla:

  • För- och efternamn
  • Personnummer
  • Anställningens startdatum och antingen ett slutdatum om anställningen avslutats eller uppgift om att den fortfarande är pågående
  • Anställningsform
  • Arbetad tid per månad
  • Arbetsgivarens signatur

Om du begär ett arbetsgivarintyg av din arbetsgivare, var då tydlig med att uppgifterna ovan måste finnas med i intyget.

Intyget behöver vara på svenska eller engelska.

Styrk med lönespecifikationer

Om du inte kan få tag på ett arbetsgivarintyg kan du i stället skicka in kopior på lönespecifikationer för 12 av de senaste 24 månaderna då du jobbat tillräckligt mycket för att uppfylla villkoret, alltså i genomsnitt minst 16 timmar per vecka.

Vi behöver då även få in en kopia på din senaste lönespecifikation från din nuvarande eller senaste arbetsgivare.

Överhoppningsbar tid

Om du inte uppfyller villkoret om arbetad tid under 12 av de senaste 24 månaderna kan vi utreda om du trots det uppfyller villkoret med så kallad överhoppningsbar tid. Det innebär att tid då du varit sjukskriven, föräldraledig eller gjort värnplikt kan räknas bort från ramtiden 24 månader.

Om du till exempel varit föräldraledig i fem månader inom de senaste 24 månaderna förlängs ramtiden till 29 månader.

Den överhoppningsbara tiden kan styrkas på arbetsgivarintyget eller med intyg från Försäkringskassan.

Har blivit av med din anställning på ett sätt som ger dig rätt till stöd

Du behöver intyga att din anställning har avslutats på ett sätt som ger dig rätt till stöd.

Vi behöver få in ett arbetsgivarintyg från dig där det framgår att du antingen:

  • blivit uppsagd av personliga skäl (sjukdom)
  • kommit överens med din arbetsgivare om att lämna anställningen på grund av sjukdom eller ohälsa
  • eller haft en tidsbegränsad anställning som löpt ut efter den 1 oktober 2022

Om du har avslutat en tidsbegränsad anställning räcker det med ett enklare intyg från arbetsgivaren, där för- och efternamn, personnummer och sista anställningsdatum framgår. Handlingen behöver vara signerad av arbetsgivaren.

Vid arbetsbrist ansöker din arbetsgivare eller en facklig representant

Om du har blivit uppsagd från en tillsvidareanställning på grund av arbetsbrist eller kommit överens med din arbetsgivare om att lämna en tillsvidareanställning på grund av arbetsbrist kan du också få stöd, men då är det din arbetsgivare eller en facklig representant som ansöker om stöd för dig. Då kan du inte själv ansöka, och du behöver heller inte skicka in några intyg.

Är du osäker på om en ansökan gjorts för dig? Vi rekommenderar i så fall att du frågar din arbetsgivare eller en facklig representant på din arbetsplats. Du kan även kontakta oss.

Alternativ 2: Kompetensstöd

Detta gäller dig som har en pågående anställning i dag och vill utveckla din kompetens för att stärka din framtida ställning på arbetsmarknaden.

Du behöver intyga att du:

  1. arbetat i genomsnitt minst 16 timmar per vecka under en kalendermånad i minst 12 månader av de senaste 24 månaderna
  2. har en pågående anställning

Det enklaste sättet att intyga att du uppfyller båda dessa villkor är med arbetsgivarintyg. Det räcker inte med så kallade anställningsintyg eller -bevis. Läs mer nedan.

Arbetat 12 månader av de senaste 24 månaderna

Du behöver intyga att du uppfyller det så kallade aktualitetsvillkoret. Aktualitetsvillkoret innebär att du behöver ha en aktuell anknytning till arbetsmarknaden.

Mer specifikt betyder villkoret att du behöver ha arbetat i genomsnitt minst 16 timmar per vecka under en kalendermånad i minst 12 månader av de senaste 24 månaderna.

Det är den tid du faktiskt har arbetat som räknas.

Du kan räkna arbetstid från anställningar i Sverige, ett annat EU/EES-land, Storbritannien och Nordirland eller Schweiz.

Om du inte uppfyller 12 av de senaste 24 månaderna kan vi utreda om du trots det uppfyller villkoret med så kallad överhoppningsbar tid. Läs mer om det längre ned i den här rutan.

Styrk med arbetsgivarintyg

Det enklaste sättet att styrka att du uppfyller aktualitetsvillkoret är att du begär och skickar in arbetsgivarintyg. Arbetsgivare kan fylla i detta digitalt på arbetsgivarintyg.nu och du kan sedan hämta det genom att logga in som arbetstagare på samma adress.

Det går även bra att arbetsgivaren fyller i en blankett. Blanketter för arbetsgivarintyg tillhandahålls till exempel av a-kassor och fackförbund.

Arbetsgivarintyget behöver utan undantag innehålla:

  • För- och efternamn
  • Personnummer
  • Anställningens startdatum och antingen ett slutdatum om anställningen avslutats eller uppgift om att den fortfarande är pågående
  • Anställningsform
  • Arbetad tid per månad
  • Arbetsgivarens signatur

Om du begär ett arbetsgivarintyg av din arbetsgivare, var då tydlig med att uppgifterna ovan måste finnas med i intyget.

Intyget behöver vara på svenska eller engelska.

Styrk med lönespecifikationer

Om du inte kan få tag på ett arbetsgivarintyg kan du i stället skicka in kopior på lönespecifikationer för 12 av de senaste 24 månaderna då du jobbat tillräckligt mycket för att uppfylla villkoret, alltså i genomsnitt minst 16 timmar per vecka.

Vi behöver då även få in en kopia på din senaste lönespecifikation från din nuvarande eller senaste arbetsgivare.

Överhoppningsbar tid

Om du inte uppfyller villkoret om arbetad tid under 12 av de senaste 24 månaderna kan vi utreda om du trots det uppfyller villkoret med så kallad överhoppningsbar tid. Det innebär att tid då du varit sjukskriven, föräldraledig eller gjort värnplikt kan räknas bort från ramtiden 24 månader.

Om du till exempel varit föräldraledig i fem månader inom de senaste 24 månaderna förlängs ramtiden till 29 månader.

Den överhoppningsbara tiden kan styrkas på arbetsgivarintyget eller med intyg från Försäkringskassan.

Har en pågående anställning

Du behöver intyga att du har en pågående anställning. Det kan du göra med ett aktuellt arbetsgivarintyg där det framgår att du har en pågående anställning. Intyget behöver vara signerat av arbetsgivaren.

Ett annat alternativ är att du skickar in din senaste lönespecifikation.

Fortfarande osäker? Kontakta oss

Känner du dig fortfarande osäker på något? Hör av dig till oss så hjälper vi dig.

Kontakta oss