Behandling av personuppgifter för dig som är i anställning eller omställning

Informationen i detta avsnitt handlar om hur TSL behandlar Personuppgifter för dig som är i anställning eller omställning hos en TSL-ansluten arbetsgivare.

Det är arbetsgivaren och den lokala fackliga organisation som ansöker till Trygghetsfonden TSL om omställningsstöd. Av ansökan skall framgå vilka medarbetare som avses komma i åtnjutande av omställningsstöd. 

Trygghetsfonden TSL behandlar Personuppgifter för att administrera ansökan gällande omställningsstöd, för att tillvarata deltagarens rättigheter enligt omställningsavtalet samt för att utvärdera TSL:s verksamhet. Även Behandling av Personuppgifter på uppdrag av Trygghetsfonden TSL för forskningsändamål kan bli aktuellt.

Uppgifter som Behandlas för deltagare:

  1. Kontaktuppgifter, såsom namn, telefonnummer, adress och e-postadress,
  2. Födelsedatum,
  3. Utbildnings- samt arbetshistorik och
  4. Uppgifter lämnade i enkäter.

Uppgifter som Behandlas för de ansökande parternas kontaktpersoner:

  1. Kontaktuppgifter, såsom namn, telefonnummer, adress och e-postadress,
  2. Företag/organisation.

Vissa Personuppgifter behandlar vi bara om du uttryckligen samtyckt till det:

  1. Hälsouppgifter

All Personuppgiftsbehandling som utförs av TSL görs av Nödvändighet och med noggrannhet.

Jobbcoacher, vägledare och certifierade omställningsrådgivare m.fl.

TSL tecknar Personuppgiftsbiträdesavtal när vi anlitar leverantörer som hjälper oss med rådgivning, vägledning och jobbcoachning samt med leverantörer av exempelvis IT-stöd.

Syftet med TSL:s Behandling

Vår hantering av dina Personuppgifter är begränsad till vad som är Nödvändigt för att bedöma din ansökan och utföra stödåtgärder för dig. Dina Personuppgifter Behandlas för att vi ska kunna ge dig rätt rådgivning och bemötande, men också för att vi ska kunna erbjuda dig kurser och aktiviteter och betala ut studieersättningar och avgångsersättning om du har rätt till det. Personuppgifterna kan också komma att Behandlas inom ramen för support och utveckling av våra system.

TSL kommer att behandla dina Personuppgifter för att följa lag, myndighetsbeslut, domstolsbeslut och andra föreskrifter och regler. Exempel på detta är när dina Personuppgifter förekommer i bokföringsunderlag (exempelvis fakturor) som måste arkiveras enligt bokföringslagen och när TSL skickar kontrolluppgifter till Skatteverket.

TSL kan även komma att behandla dina Personuppgifter i speciella fall som för enkäter, bemötande av synpunkter eller annan liknande kontakt. Den sortens Behandling är alltid frivillig och förutsätter att du valt att bli kontaktad av eller att kontakta oss.

Så hämtas Personuppgifterna

Din ansökan till TSL skickas in till oss av dig själv eller tillsammans med din TSL-anslutna arbetsgivare. Allt för att vi, när din ansökan har kommit in, ska kunna bekräfta att just du har rätt till omställningsstöd från TSL. Senare kan ansökan behöva kompletteras och du behöva lämna ytterligare uppgifter.

Sammanfattningsvis behandlar vi uppgifter som lämnats till oss på följande sätt:

  • i en ansökan till TSL från dig eller din arbetsgivare och dig.
  • i senare kompletteringar till ansökan från din arbetsgivare eller dig.
  • av dig under tiden ditt ärende handläggs.

Ibland behöver vi hämta in kompletterande information om dig från andra aktörer. Fora, Alecta, Collectum, din a-kassa, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan är några exempel. Dessa aktörer, liksom övriga personer, organisationer eller myndigheter får endast ta del av dina Personuppgifter om:

  • rättslig skyldighet föreligger enligt exempelvis lag, kollektivavtal, myndighetsbeslut, föreskrift eller förordning.
  • samarbete sker inom ramen för TSL:s insatser.

Mottagare av Personuppgifter

För att andra organisationer ska kunna lämna kompletterande uppgifter eller utföra sina uppdrag för TSL behöver de ibland behandla (ta del av) dina Personuppgifter. För alla samarbeten, organisationer och situationer krävs behörighet att behandla Personuppgifterna. Allt för att hanteringen av uppgifterna ska begränsas till den personal som behöver behandla Personuppgifterna för att utföra sitt arbete.

Dina Personuppgifter Behandlas som huvudregel inom EU eller EES. TSL använder endast Personuppgiftsbiträden som har ett tillförlitligt IT- och informationssäkerhetsarbete. För det fall vi eller våra Personuppgiftsbiträden behandlar Personuppgifter utanför EU/EES sker det på grundval av ett beslut om adekvat skyddsnivå eller överföring som omfattas av lämpliga skyddsåtgärder.

TSL använder Personuppgiftsbiträden för:

  • att förmedla meddelanden från våra interna system till och deltagare andra mottagare via e-post och SMS,
  • att lagra, bearbeta och överföra vår data via molntjänster.

Sammanfattningsvis kan dina Personuppgifter Behandlas av, eller delas med, följande mottagare när detta är Nödvändigt på de sätt som beskrivs ovan:

  • A-kassor,
  • Myndigheter,
  • Leverantörer av tekniska verktyg, tjänster och supportfunktioner,
  • Konsultbolag,
  • Bemanningsföretag,
  • Banker,
  • Personuppgifter lämnas enbart ut till myndigheter i de fall det krävs för att efterfölja lag, föreskrifter eller myndighets- och domstolsbeslut.

Bevarande av Personuppgifter

När du är i omställning och får stöd från TSL, Behandlas dina Personuppgifter under tiden du får omställningsstöd och har rätt till efterskydd. När din rätt till efterskydd inte längre gäller, bevaras dina Personuppgifter endast om de enligt lagen behöver bevaras. Det kan till exempel handla om uppgifter som finns noterade i fakturor eller andra bokföringsunderlag, som enligt bokföringslagen måste bevaras i sju år.

Dina rättigheter

Ett av GDPR:s syften är att skydda enskildas grundläggande rättigheter och friheter, särskilt deras rätt till skydd av Personuppgifter. Dataskyddsförordningen ger dig som privatperson, tydliga rättigheter gentemot de som behandlar dina Personuppgifter. Syftet är att dina Personuppgifter ska Behandlas transparent och ge dig kontroll över dina Personuppgifter.

Din rådgivare har mer information om dig, det som du sagt och vad ni kommit överens om och rådgivaren antecknat.  Du kan få tillgång till rådgivarens anteckningar om du begär det. Du som uppsagd eller anställd har även rätt att begära:

  • att TSL raderar Personuppgifter som du anser inte borde Behandlas ("rätten att bli bortglömd")
  • att TSL rättar uppgifter som du anser är felaktiga ("rätten till rättelse")
  • att TSL begränsar sin Behandling av dina Personuppgifter till lagring, exempelvis om du inte vill att de ska raderas ännu ("rätten till begränsning av Behandling")
  • att få mer information om Behandlingen och en kopia av de Personuppgifter som är under Behandling – i elektroniskt format eller papperskopia – ("rätten till tillgång" och "rätten till dataportabilitet").

Du har även rätt att invända mot TSL:s Behandling av dina Personuppgifter (”rätten att göra invändningar”). Dessa rättigheter är inte absoluta. De förutsätter bedömningar i det enskilda fallet och har begränsningar. Det slutliga beslutet i hur utövandet av dessa rättigheter kommer att tillämpas i det enskilda fallet, fattas av TSL:s ledning i samråd med TSL:s dataskyddsombud.

Som Registrerad har du alltid rätt att framföra klagomål till tillsynsmyndigheten Integritetsskyddsmyndigheten, IMY om du anser att TSL behandlar dina Personuppgifter fel enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Till den del Behandling av dina Personuppgifter baseras på samtycke kan du när som helst återkalla det utan att det påverkar lagligheten av Behandlingen fram till dess att du återkallat samtycket. Ett exempel på detta är då du valt att prenumerera på TSL:s nyhetsbrev eller att delta i en enkätundersökning.

Kontakt

Som Registrerad har du rätt att kontakta TSL:s dataskyddsombud för att utöva dina rättigheter, alternativt ställa frågor om informationen du fått.

E‑post: info@tsl.se

Postadress:

Trygghetsfonden
Box 190 81
104 32 Stockholm