Experten svarar: arbetsgivares vanligaste frågor om omställningsstöd
Behöver du som arbetsgivare säga upp medarbetare på grund av arbetsbrist? Då finns Trygghetsfonden TSL här för att stötta er. Katina Korlevska, leveranschef i region syd, ger svar på de vanligaste frågorna.
Hur ansöker jag, som arbetsgivare, om omställningsstöd?
– Ansökan görs på TSL.se och vanligtvis av arbetsgivaren. Den ska skickas in när förhandlingarna är avslutade och uppsägningsdatum satta. I sista steget signeras den av både arbetsgivare och en facklig representant.
I ansökan behöver du sammanställa de uppsagdas anställningstid och kontaktuppgifter. Om uppsägningen gäller flera medarbetare erbjuder vi en excelfil, så att ni kan förbereda ärendet i förväg och ha alla uppgifter redo när det är dags att skicka in ansökan.
Tänk på att det är viktigt att få med alla uppsagda, även de med tidsbegränsad anställning och som inte är fackligt anslutna. Har ni uppsagda på flera arbetsställen ska ni göra en separat ansökan för varje arbetsställe.
Vilket stöd kan våra uppsagda medarbetare få?
– Vi erbjuder ett brett och individuellt anpassat stöd för att hjälpa de som blivit uppsagda till nya jobb. De får en egen jobbcoach som hjälper dem till exempel med kontakter, att skriva cv och personligt brev, validera sina kunskaper, förbereda sig inför anställningsintervjuer eller navigera om de vill starta eget. Vid särskilda behov kan vi även erbjuda ett förstärkt stöd.
Det kan finnas möjlighet till en kortare utbildningsinsats, om det ökar matchningen mot arbetsmarknaden. Och vi kan ge vägledning och hjälpa till med ett yttrande för dem som kan och vill ansöka om omställningsstudiestöd för en längre utbildning, till exempel för att byta yrke.
Medarbetare som fyllt 40 år kan om de uppfyller villkoren också ansöka om avgångsbidrag (AGB) från Afa Försäkring. Det är en möjlighet vi i så fall upplyser om under kartläggningssamtalet.
Vad innebär ”förstärkt stöd”?
– Om en person som sägs upp har särskilda behov på grund av sjukdom eller ohälsa kan han eller hon få ett förstärkt omställningsstöd med extra insatser. Målet med det förstärkta stödet är att personen ska kunna hitta en ny sysselsättning utifrån sin arbetsförmåga.
Under det första kartläggningssamtalet bedömer vi om det finns behov av förstärkt stöd och anpassar i så fall omställningsstödet efter personens särskilda behov.
Vad finns det för stöd för mig som arbetsgivare?
– Omställning är en utmanande situation och därför erbjuder vi dig som arbetsgivare ett bra stöd genom hela processen med såväl rådgivning, planering som genomförande. Vi kan till exempel hjälpa till med seminarier för berörda chefer där vi går igenom hur man på bästa sätt kommunicerar under omställningen och bemöter olika reaktioner.
För att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt är det bra om du kontaktar oss så snart du vet att ni kommer att behöva säga upp personal. Då kan vi lyssna in era behov och tillsammans planera för en så bra omställningsprocess som möjligt.
Vad kostar omställningsstödet för oss?
– Det kostar ingenting extra. Vårt omställningsstöd är en del av ert kollektiv- eller hängavtal.
Har jag något ytterligare ansvar än att ansöka om omställningsstöd?
– Nej. Men det är viktigt att du är tillgänglig så att vi tillsammans kan skapa en så bra omställningsprocess som möjligt för alla inblandade genom att planera in till exempel informationsmöten, seminarier för chefer och kartläggningssamtal. Om villkoren för att ansöka om avgångsbidrag (AGB) är uppfyllda kommer du som arbetsgivare behöva fylla i ansökan tillsammans med medarbetaren.
Finns det något informationsmaterial vi kan dela ut på arbetsplatsen?
– Först och främst har Trygghetsfonden TSL en bra hemsida där du hittar all information du behöver. Vi har även en informationsbroschyr som förklarar hur omställningsstödet fungerar för era medarbetare, och en kort och informativ film som jag verkligen kan rekommendera.
Här har vi samlat all information om omställningsstöd för dig som arbetsgivare: https://tsl.se/allt-for-dig-som-arbetsgivare/