alt-text

Städföretaget fick möjlighet till extern utbildning i kundbemötande

När man säljer servicetjänster är kunskap om kundbemötande centralt. Med stöd av Trygghetsfonden TSL kunde koncernen Städarna Sverige AB kompetenslyfta sina medarbetare inom området.

— Det har varit oerhört värdefullt, säger Lina Andersson, utbildningsansvarig på Städarna AB.

Företaget, som är ett av det största i sitt slag i Sverige, erbjuder i stort sett alla typer av tjänster inom städ för både privatpersoner och företag: hemstädning, kontorsstädning, fönsterputs, trappstädning, sanering etc. Städarna startades i Norrköping 2009. Idag, 14 år senare, har företaget 850 anställda på drygt 25 orter.

Städarna kan inte beskrivas med annat ord är just framgångssaga. Men när en verksamhet växer fort, ökar även behovet av att kontinuerligt utveckla personalen för att kunna bibehålla konkurrenskraft och för att kunna fortsätta leverera tjänster av högsta kvalitet.

Något Städarna insåg tidigt och vilket är en insikt som bidragit till företaget framgångar.

— Vårt grundfokus är och har hela tiden varit människan. Och därför vill vi också aktivt arbeta med att kontinuerligt kompetensutveckla vår personal. Att förse våra medarbetare med rätt typer av verktyg för att de i sin tur kunna ta hand om våra kunder på allra bästa sätt, är ett synsätt som genomsyrar allt vi gör, berättar Lina Andersson, utbildningsansvarig på Städarna Sverige AB.

I samma veva som Städarna beslutat att börja jobba aktivt med att lyfta samtliga medarbetares kompetens i området kundförståelse, fick man även höra talas om de möjligheter som fanns till stöd genom Trygghetsfonden TSL:s projekt ”Kompetens för konkurrenskraft”. Något som gick som hand i handske med företagets vision att kunna lyfta sina medarbetare.

— Vi kikade igenom urvalet av utbildningar som erbjöds inom ramen för Kompetens för konkurrenskraft och hittade snabbt utbildningen Kunden i fokus som låg i linje med det kompetenslyft vi ville åstadkomma hos våra medarbetare, berättar Jenny Berg, kund- och hållbarhetsansansvarig på Städarna Sverige AB.

Att ett 140-tal medarbetare från olika områden i organisationen skulle få genomgå en digital utbildning i två delar om fyra timmar per tillfälle, var snart ett faktum. Medarbetare från olika delar av organisationen deltog.

— Våra mentorer, det vill säga de städhjältar som lär upp ny personal, gick utbildningen. Men även vissa arbetsledare och andra yrkeskategorier som har kundkontakt. Och det har varit oerhört värdefullt för oss som företag. Vi har hållit en hel del interna utbildningar tidigare men inte externa utbildningar av det här slaget, säger Lina Andersson, utbildningsansvarig på Städarna Sverige AB.

— Stödet vi fått genom Trygghetsfonden TSL:s projekt Kompetens för konkurrenskraft har varit ovärderligt för oss. Och samarbetet var flexibelt och enkelt från dag ett. Hade det funnits tid och möjlighet hade vi absolut ansökt om fler utbildningar, avslutar Jenny Berg, kund- och hållbarhetsansansvarig på Städarna Sverige AB.

 

Bästa tipsen om kompetensutveckling

  • Våga satsa på utbildning – och avsätt tid för den!

  • Förankra och informera medarbetarna noggrant om utbildningens innehåll och varför de har nytta av den innan ni drar igång. På så vis undviks många missförstånd.

  • Se över behovet i organisationen och satsa på en utbildning som ger värde!

 

Andra berättar

Kristina Rylen 1920X1332

Andra berättar

”Växer våra medarbetare så växer Kappahl”

Arken Zoo Fredrick Svedjeback​ 1920X1332

Andra berättar

Kompetenslyft hos Arken Zoo

Staffan Kallstrom IF Metall 1920X1332 1

Andra berättar

Fack och företag i gemensam sak för höjd kompetens