alt-text

”Växer våra medarbetare så växer Kappahl”

Genom projektet ”Kompetens för konkurrenskraft” fick Kappahl möjlighet att genomföra utbildningar i linje med sin strategi för hela sin svenska Retail-organisation.

— Det är vi enormt tacksamma för! Genom att utveckla medarbetare, växer vi som företag och stärker vårt resultat och lönsamhet, säger Kristina Rylén, HR-chef Kappahl Sverige.

Det som idag är ett modeföretag som klätt svenskar i generationer, började som en kappaffär i en källare i Göteborg 1953. Det var då den handelsresande Per-Olof Ahl önskade se till att kvinnor inte skulle behöva gå runt i omoderna slitna kappor eftersom ytterplagget då var en för stor investering för de flesta. Hans affärsidé var enkel; att ge alla kvinnor möjlighet att vara välklädda, till ett överkomligt pris. Och det blev genast en succé. Per-Olof Ahl ges smeknamnet Kapp-Ahl vilket sedermera också blev namnet på den nu välbekanta och framgångsrika klädkedjan.

Idag, nästan 70 år senare, finns Kappahl representerande med olika varumärken på flera marknader. Men den uttalade drivkraften är fortfarande densamma: Prisvärt mode för de många människorna.

— Vår inkluderande och kundfokuserade kultur har fokus på ett starkt engagemang för våra medarbetare. Växer medarbetarna så växer också vårt företag. Kappahls medarbetarlöfte är att vara en arbetsplats där du får vara dig själv, ta ansvar och utvecklas, och våra medarbetare och ledare är våra viktigaste resurser för att skapa kundupplevelse, nå våra mål och utveckla verksamheten. Därför behöver vi säkra att alla får rätt verktyg och förutsättningar för att lyckas – tillsammans. Det är så vi fortsätter vara relevanta, säger Kristina Rylén HR-chef Kappahl Sverige.

Under pandemin satsade Kappahl på att ta fram två stora kompetensutvecklings-program då man såg ett behov av att stärka kompentensen. Både för att säkra rätt kompetens och ta ut en gemensam riktning. Kappahl kom då i kontakt med Trygghetsfonden TSL och ansökte om utbildningsinsatser inom ramen för projektet Kompetens för konkurrenskraft där ett nittiotal kostnadsfria utbildningar erbjuds.

— I våras började vi med att utbilda våra ledare i vår interna ledarutbildning Capable Leaders och TSL:s Modigt Ledarskap. Under hösten har vi sedan utbildat samtliga våra medarbetare i Kundservice och Kundbemötande 2.0. Det ska bli enormt spännande att se resultatet av vårt interna arbete framåt - både oss som kollegor emellan och i våra kundmöten, säger Kristina Rylén, HR-chef Kappahl Sverige, och fortsätter:

— Vi är både glada och tacksamma att vi fick möjligheten att genomföra utbildningar som ligger helt i linje med vår strategi - och att göra det för hela vår Retail-organisation. Det har krävt många timmars arbete, men det har det verkligen varit värt! Initiativet har bland annat lett till insikten att utveckling inte är en engångsinsats, utan att kontinuerligt lärande och uppföljning av våra ledare krävs för fortsatt relevans, utveckling och lönsamhet, avslutar Kristina Rylén.

Kristina Ryléns bästa tips om kompetensutveckling

  • Se kompetensutveckling som ett livslångt lärande grundat i att vi genom feedback och löpande dialog utvecklar oss själva och varandra. Ta med förhållningssättet att vi inspirerar varandra att ta oss an nya utmaningar, lära och utvecklas – både som individer och som team och att var och en äger sin utveckling och bidrar till att förbättra och utveckla både arbetsuppgifter och arbetssätt.
  • Inse att ett utbildningsinitiativ är en kulturresa. Det handlar både om att tillföra ny kunskap, en riktning och en beteendeförändring – alltifrån att bygga broar mellan avdelningar till ett gemensamt ansvarstagande för helheten. Bolag som vill fortsatt växa och vara framgångsrika behöver arbeta aktivt med kompetensutveckling och se det som en investering. Viktigt att gå från version 1.0 till 2.0 och ta med alla på resan. Alla behöver ”måla i samma färg” för att få full genomslagskraft av kompetens-utvecklingen. Genom kompetensutveckling säkerställs också att man som företag behåller kompetenta och drivna medarbetare som vill utvecklas för att vara relevanta, samtidigt som det attrahera nya.

  • Mät kompetensutvecklingens effekt. Säkerställ att ni väljer ut ett KPI som mäter effekten av kompetensutvecklingen. Något som även skapar möjlighet att mäta utvecklingen över tid.

  • Mät kundupplevelsen. Många företag säger sig vara kundfokuserade men mäter inte kundupplevelsen. Är kundupplevelsen viktig så behöver den arbetas med, likväl som kompetensutveckling. Det är ingen engångsinsats utan ny energi behöver kontinuerligt tillföras. Förädla den kompetens som tillförts genom ”sprintrar”, där ni återkommer till det ni lärt er, dela ”best practice” och bygg sedan på.

Andra berättar

Arken Zoo Fredrick Svedjeback​ 1920X1332

Andra berättar

Kompetenslyft hos Arken Zoo

Staffan Kallstrom IF Metall 1920X1332 1

Andra berättar

Fack och företag i gemensam sak för höjd kompetens

H6B2034 Fra╠Èn RAW 1920X1332

Andra berättar

När kompetens och kvalitet samverkar