Så kommunicerar du vid uppsägning
Vid varsel och uppsägningar kan medarbetarna lätt uppleva att de inte får tillräcklig information eller att felaktig information sprids genom rykten. Därför är det viktigt att du som arbetsgivare och facket har en tydlig och enhetlig kommunikation med medarbetarna.
Informera enhetligt
Besluta om vilken information som ska förmedlas, i vilka kanaler, när i tiden och vem som ska vara budbäraren. Tänk på att informationen ska vara enhetlig – både företag och fack ska ge samma information och samtliga medarbetare ska få samma information. Informationen behöver också vara tillgänglig för alla.
Förklara situationen
Förklara varför företaget måste göra neddragningar. Var neutral och förmedla inga personliga åsikter om vad som ska hända – det kan leda till felaktiga rykten och spekulationer. Ha gärna med fackliga företrädare som kan besvara frågor och stötta medlemmar.
Kommunicera regelbundet
Fortsätt att informera regelbundet under hela omställningsprocessen. Även om det inte finns någon ny information, meddela att det inte gör det – detta är ett bra sätt att förebygga missförstånd och ryktesspridning.
Ta hjälp av en omställningsrådgivare
Du kan ha rätt att få stöd av Trygghetsfonden TSL om företaget tvingas säga upp på grund av arbetsbrist. Kravet är att arbetsplatsen har kollektivavtal med ett LO-förbund. Kontakta oss i ett tidigt skede så hjälper vi till så att omställningsprocessen blir så smidig som möjligt.