alt-text

"Jag har aldrig varit med om ett så bra samarbete tidigare"

Drygt 600 medarbetare berördes när Fazer lade ner ett bageri och avvecklade sin sälj- och distributionskedja. Ett gott samarbete med Trygghetsfonden TSL och fackförbunden gjorde omställningsprocessen smidig berättar Ulrika Melinder, Senior HR Manager, Fazer.

Länge hade bagerijätten Fazer egna chaufförer som också var säljare. Men i maj 2021 tog ett annat företag över sälj- och distributionskedjan. Nära 600 medarbetare – heltids-, deltids- och timanställda – varslades om uppsägning. Ett hundratal av de gamla säljarna fick jobb direkt hos den nya ägaren. Andra gick i pension. Sammanlagt kom omkring 400 personer att beröras av omställningsprocessen.

– Det var ett långt projekt, så vi satte ner spaden tidigt, i november året innan, säger Ulrika Melinder.

Fick snabb och bra hjälp

Fazer fick snabbt hjälp av Trygghetsfonden TSL med att planera informationsmöten tillsammans med arbetsgivare och fack, samt råd om vilka underlag som behövdes och en kontaktperson.

Enligt Ulrika Melinder underlättade det för henne och hennes kollega att en enda person koordinerade allt. Fram till skarpt läge där alla blev uppsagda var det flera möten varje vecka. Bland annat för att Fazers medarbetare skulle kunna ställa frågor.

– Jag har jobbat på många företag där man har avvecklat verksamheter. Men jag har aldrig varit med om ett så bra samarbete som med Trygghetsfonden TSL, som också fick mycket beröm från de lokala facken, säger Ulrika Melinder.

Tidig kontakt underlättade

En tidig kontakt med både fack och omställningsorganisation underlättar enligt henne omställningsproceduren. Enligt Ulrika Melinder har man mycket att vinna om man blandar in facken så tidigt som möjligt och gör en gemensam kommunikationsplan.

Bland annat handlar det om att bestämma vem som ska säga vad på informationsmötena. Men också om att fundera över vad som händer framåt i processen, bland annat över vilka problem som kan uppstå. Ulrika Melinder tipsar också om att ta hjälp av kommunikationsavdelningen.

Digitalisering gick bättre än väntat

När omställningsprocessen på Fazer var i full gång kom pandemin. Det blev svårt att ha fysiska stormöten på grund av restriktionerna och därför var man tvungna att hitta andra mötesformer. Till slut hölls alla möten, även stormöten, via Teams.

– Det gick bättre än väntat och jag tror till och med att digitaliseringen kan ha effektiviserat processen, säger Ulrika Melinder.

Positiv lösning för de allra flesta

Mindre än ett halvår efter uppsägningarna rapporterade Trygghetsfonden TSL:s omställningsrådgivare till Fazer och facket hur det gått för deltagarna i omställningsstödet. Nio av tio hade då fått en positiv lösning.

Genom stödet från Trygghetsfonden TSL fick många nytt jobb redan under uppsägningstiden. Andra bytte bana och började studera. Vissa fick genom Trygghetsfonden TSL även hjälp med yrkescertifieringar för att komma vidare i yrkeslivet. Den som har varit länge på en arbetsplats har kanske inte alltid intyg för sina kunskaper "på papper". Men med en certifiering i bagaget blir det enklare att söka jobb.

– Hela omställningsprocessen var genomarbetad. Trygghetsfonden TSL skötte allt utmärkt, säger Ulrika Melinder.

Ulrika Melinders tips för att lyckas med omställningsarbetet:

• Involvera fack och omställningsorganisation tidigt
• Gör en gemensam kommunikationsplan med alla parter
• Ta hjälp av företagets kommunikationsavdelning

Fler berättelser

Bergkvarabuss Webben 1920 1332 (002)

Andra berättar

Snabb hjälp till Bergkvarabuss

Foto Sandra Backlund Norsskog Orginal

Andra berättar

Norrskogs omställning engagerade hela orten

Foto Sofie Pettersson Orginal Klar (002)

Andra berättar

Snabb hjälp till Metso i Ersmark