alt-text

Kompetenslyft hos Arken Zoo

Husdjurskedjan Arken Zoo är störst inom sitt gebit i Sverige. Men i retail-branschen glöms lätt bort att majoriteten av företagets anställda finns på plats i butik som säljare, när det kommer till vilka medarbetare som ska kompetenshöjande insatser.

— Vi hade ett behov av att kompetenslyfta våra butikssäljare i kölvattnet av pandemin. Så vi är oerhört glada för att vi fick chans att erbjuda utbildning till alla anställda i butiksledet, och inte enbart till chefer. Insatsen gav resultat direkt, säger Fredrick Svedjebäck​, HR Business Partner, Arken Zoo.

Arken Zoo grundades 1987 och är idag Sveriges största, rikstäckande husdjurskedja. Sedan 2015 är Arken Zoo även en del av Nordens största husdjurskedjekoncept, Musti Group, med över 200 butiker i Sverige, Norge och Finland.

— Arken Zoo är ett klassiskt retail-bolag som står på tre ben; butik, logistik och kontor. Vi har 119 fysiska butiker i Sverige och butiksdelen är förstås kärnverksamheten, berättar Fredrick Svedjebäck​.

Förutom ett stort antal butiker från norr till söder bedriver Arken Zoo även e-handel där kunden garanteras samma service, kunskap samt ett lika brett sortiment som i de fysiska butikerna. Arkens vision är tydlig: att göra livet enklare, säkrare och roligare – för husdjur, hussar och mattar.

— Inte enbart hos oss, utan även inom retail generellt, är personalomsättningen högre än i många andra branscher. Och det i sin tur gör att det oftast satsas på att utbilda butikschefer, men inte butikssäljare i samma omfattning. Men våra butikssäljare är ju stommen i verksamheten och hur de bemöter kunder är avgörande för vår framgång, säger Fredrick Svedjebäck​.

Då pandemin innebar att allt färre kunder besökte Arkens fysiska butiker, såg man snabb ett behov av att kompetensutveckla all butikspersonal i att bli än bättre på att bemöta och ge rätt service till de kunder som trots allt besökte butikerna.

Fredrick Svedjebäck kom i kontakt med Trygghetsfonden TSL:s projekt Kompetens för konkurrenskraft, med ett utbud av cirka nittio kostnadsfria utbildningar.

— Vi såg då möjligheten att få erbjuda kompetensutveckling inte enbart till butikschefer, utan till samtliga anställda i butiksledet, vilket var precis vad vi såg behov av i det läget. Vi skulle kunna stärka våra butikssäljare och i samma veva även få en positiv effekt på den höga personalomsättningen​. Vi ansökte om stöd inom ramen för projektet och hade ett otroligt bra samarbete med TSL från dag ett! Jag upplevde dem som både tillgängliga och lätta att samarbeta med, säger Fredrick Svedjebäck.

Samtliga 750 anställda i butiksledet , oavsett anställningsform, erbjöds kompetenshöjande utbildning. Nära 600 nappade!

Butikssäljarna fick genom utbildningen Kundservice 2.0 vässa sin kompetens inom såväl försäljning i butik, men även i den digitala världen. Butikschefer genomgick även Modigt Ledarskap som var en utbildning i aktivt ledarskap. Träffarna skedde både fysiskt och digitalt och var uppdelade på ett flertal tillfällen.

— Vi är otroligt nöjda med utbildningarna och så tacksamma att vi fick den här möjligheten. Och medarbetarna har uttryckt att de uppskattat det mycket! Vi såg direkt ett uppsving i entusiasmen och insatsen hos butiksmedarbetarna som genast började både prata om - och agera mer - sälj. Skulle vi få chansen till externa utbildningar på det här viset igen skulle vi aldrig tveka! Avslutar Fredrick Svedjebäck​, HR Business Partner, Arken Zoo.

Fredriks bästa tips om kompetensutveckling på företaget:

  • Glöm inte bort medarbetarnas personliga utveckling
  • Avsätt tid för kompetenslyft
  • Välj rätt utbildningspartner

Andra berättar

Staffan Kallstrom IF Metall 1920X1332 1

Andra berättar

Fack och företag i gemensam sak för höjd kompetens

Trygghetsfonden Mossbylund 02 1920X1332

Andra berättar

Mossbylund satsade extra på städpersonalen

Pk9927 1920X1332

Andra berättar

Betongföretaget som bygger för framtiden