alt-text

Handels ombudsman: – En stor trygghet vid uppsägningar

Med tio års erfarenhet som lokal ombudsman och regionalt skyddsombud har Mikael Willman många bra exempel på hur omställningsstödet från Trygghetsfonden TSL fungerar. Tack vare att stödet nu är mer individanpassat blir det enklare att sätta in de utbildningsåtgärder som kan öka chanserna för varje person att hitta ett nytt jobb.

Mikael Willman är lokal ombudsman och regionalt skyddsombud för avdelning 1, Malmö inom Handelsanställdas förbund. I arbetsuppgifterna ingår att företräda medlemmarna och bland annat hjälpa dessa vid nedläggningar på grund av arbetsbrist och liknande. Med tio års erfarenhet av jobbet innebär det att han varit med om mängder av tillfällen då medlemmar förlorat jobbet.

– Det rör sig om många hundra, och det har handlat om allt från små till stora nedläggningar. Bland annat var jag med och förhandlade när OnOff gick i konkurs, de togs ju sedan över av Expert, och sedan gick även Expert omkull, säger han.

Omställningsstödet ger stor trygghet

En stor trygghet som han ser vid uppsägningar är det omställningsstöd som erbjuds via Trygghetsfonden TSL och han tycker att det stödet fungerar på ett väldigt bra sätt.

– De träffar de som blivit uppsagda och uppfyller kraven för omställningsstöd och gör en behovsanalys för att se vilket stöd varje person behöver. På så vis får man en individanpassad lösning där det är den uppsagda personen som styr vad man vill ha hjälp med, då känner de sig tryggare och hela processen blir kvalitetssäkrad.

Det här innebär en klar förbättring jämfört hur det fungerade när Mikael började som ombudsman och regionalt skyddsombud.

– Då hade Trygghetsfonden TSL en lista på drygt 100 företag som kunde få i uppdrag att hjälpa de uppsagda, och där företagen gav samma typ av hjälp. Det var också väldigt skiftande kvalitet på den hjälp som man fick, så vi var inte riktigt nöjda med den lösningen.

Enklare att administrera

Ett annat problem som lösts är att det har blivit enklare för Mikael och hans kollegor att hantera administrationen av omställningsstödet.

– Det var ganska krångligt att ansöka. Dels att ansökan gjordes i pappersform och dels att arbetsgivaren först skulle betala till Trygghetsfonden TSL som sedan betalade tillbaka det till arbetsgivaren, det var något med momsredovisningen som krävde det och alla företag hade inte råd att ligga ute med pengarna. Nu är det superenkelt att ansöka på nätet – arbetsgivaren skickar in sina uppgifter, jag signerar digitalt och sedan är det igång, säger han.

Individanpassning ger större chans till nytt jobb

I och med att omställningsstödet nu är mer individanpassat blir det också enklare att sätta in de utbildningsåtgärder som kan öka chanserna för varje person att hitta ett nytt jobb.

– Det kan till exempel handla om en arbetstagare som blivit uppsagd och ser att det behövs en truckutbildning för att få möjlighet att söka sig till ett lagerjobb, vi börjar ju få lite fler lager här nere i regionen. Den dörren var nästa stängd innan när man körde samma program för alla, nu har Trygghetsfonden TSL möjlighet att anpassa en sådan utbildning vilket är grymt positivt för då gör verkligen omställningsförsäkringen en skillnad för den personen.

Men det finns också ett område där det finns utrymme för förbättring och det är enligt Mikael att fler arbetsgivare blir medvetna om att de anställda kan få omställningsstöd.

– Jag tycker det är synd att många arbetsgivare inte vet om att de betalar för det här och att möjligheten finns. Trygghetsfonden TSL har kvalitetssäkrat omställningen och den är verkligen till gagn för de som drabbas, säger han.

Fler berättelser

Tarik

Andra berättar

Klubbordföranden som nästan glömde bort sig själv

Sca42052

Andra berättar

Vem vill ha oss nu?

Charlotta Pettersson

Andra berättar

Uppsägningen kan bli början till något nytt