alt-text

Planera uppsägningssamtalet

Uppsägningsdagen är ofta en kritisk punkt för personer som har blivit varslade. För att kunna gå vidare är det viktigt för personen som blir uppsagd hur den blir bemött och får sitt besked. Det är bra med noggrann förberedelse och att vara lyhörd för situationer som uppstår under dagen.

Beskedet

Planera när och hur beskedet om uppsägning ska lämnas. Bestäm vem som ska lämna uppsägningsbeskedet till respektive anställd – närmaste chef är oftast lämpligast. Det är inte rekommenderat att uppsägningsbeskedet meddelas på en fredag eller i anslutning till annan ledighet. Om du istället lämnar besked i början av veckan har du bättre möjlighet att ta hand om de frågor som dyker upp.

Svara på frågor

Håll individuella samtal med dem som ska sägas upp. Om möjligt och vid behov låt personen som berörs bli arbetsbefriad resten av den dagen. Svara omedelbart på eventuella frågor. Var tillgänglig för att svara på frågor dagarna efter uppsägningsbeskedet.

Tips-> Samla all information, frågor och svar på ett ställe. Antingen fysiskt på papper som delas ut till alla, via mejl/nyhetsbrev eller på företagets intranät.

Ta hjälp av omställningsrådgivare på Trygghetsfonden TSL

Om arbetsplatsen har kollektivavtal med ett LO-förbund kan du som arbetsgivare ansöka om omställningsstöd för de uppsagda medarbetarna. Kontakta oss i ett tidigt skede så hjälper vi till så att omställningsprocessen blir så smidig som möjligt. Mer om omställningsstödet

 Tips-> Du kan kontakta er arbetsgivareorganisation för att få hjälp med den arbetsrättsliga processen.

Läs mer

Händer sammanflätade på bord i samtal

Under uppsägning

Det svåra samtalet

Uppgiven kvinna varselväst på lager

Efter uppsägning

Medarbetare som ska vara kvar

Man med dator funderar

Efter uppsägning

Efter uppsägningssamtalet