Att säga upp, en av chefens svåraste arbetsuppgifter

Anki Udd (1)

Från arg till ledsen och chockad. Att säga upp en medarbetare är en av chefens svåraste arbetsuppgifter och då gäller det att vara förberedd på olika reaktioner. Hur förbereder man sig inför det oväntade? Ledarnas ledarskapsutvecklare Anki Udd har över 20 års erfarenhet av att arbeta med personal- och ledarskapsfrågor och ger råd om krishantering. 

Viktigt att leda samtalet även när det blir jobbigt

Alla reagerar olika på en kris. Det som är en kris för mig kanske inte uppfattas som en kris för dig. Inledningsvis blir medarbetaren chockad och det är inte ovanligt att personen gråter, blir arg eller kanske blir helt tyst.

Oavsett vilken reaktion som medarbetaren visar är det viktigt att du som chef leder samtalet och aldrig lindar in budskapet. Fokusera på att informera, lyssna och svara på frågor. Våga vara tyst och ta en kort paus om ni behöver.

Förbered dig på att kunna möta starka reaktioner

Det viktigt att vara förberedd på hur du själv reagerar när någon du möter reagerar starkt. Träna gärna på samtalet i förväg med någon du har förtroende för och skriv ner några talepunkter som du håller dig till. Försök att hålla isär rollerna. Det är inte du som privatperson som säger upp, utan du i din roll som chef. Det kan underlätta att tänka så. Speciellt om du känner personen väl.

Boka in ett uppföljningssamtal för att kontrollera hur personen mår

Eftersom vi alla reagerar olika i ett kristillstånd är det viktigt att du som chef är uppmärksam på hur personen mår. Se till att vara tillgänglig och boka in uppföljningssamtal med medarbetaren.


Ankis bästa tips för att hantera en uppsägning

  1. Förbered dig inför uppsägninssamtalet och se till att avsätta gott om tid
  1. Följ upp samtalet och ha koll på hur medarbetaren mår. Informera om vilket stöd som finns att få exempelvis omställningsstödet från Trygghetsfonden TSL.
  2. Se till att du själv har stöd från någon annan. Ta hjälp av HR, din chef eller en annan chefskollega.
Anki Udd (4)