alt-text

Det svåra samtalet

Att behöva säga upp en medarbetare är något av det svåraste en chef kan tvingas göra. Det tuffa beslutet ska förmedlas på ett så bra sätt som möjligt till mottagaren. Därför är det viktigt att du förbereder dig noggrant.

Skriv upp stolpar över det som ska förmedlas under uppsägningssamtalet. Läs igenom stolparna innan samtalet så att du känner dig bekväm med den information som du ska lämna. Genomför samtalet mellan dig och den uppsagde och håll samtalet kort, 15 - 20 min räcker oftast.

Berätta varför personen blir uppsagd och vad det finns för plan framåt. Delge konkreta fakta: vilka datum gäller, blir personen arbetsbefriad och hur hen ska lämna över. Undvik att linda in budskapet och känslosamheter som att säga ”jag förstår att det är jobbigt”. Gå istället rakt på sak och var rak och tydlig.

Om möjligt och vid behov låt personen ta ledigt resten av dagen för att smälta informationen. Var beredd på olika reaktioner och besvara de frågor som uppstår. Behåll ditt lugn och undvik att hamna i en försvarsställning eller att ge orealistiska löften. Boka in ett uppföljningsmöte några dagar senare och sträva efter att få till ett så bra avslut som möjligt.

Checklista inför uppsägningssamtalet

  • Öva på samtalet innan.
  • Genomför samtalet individuellt.
  • Håll samtalet kort.
  • Gå rakt på sak och var rak och tydlig.
  • Berätta varför personen blir uppsagd och vad det finns för plan framåt.
  • Om möjligt och vid behov låt personen ta ledigt resten av dagen för att smälta informationen.
  • Var beredd på olika reaktioner, från synbar apati till ilska.
  • Boka in ett uppföljningsmöte några dagar senare.

Länkar till mer läsning

Så håller du ett uppsägningssamtal
Grunderna för uppsägning

Läs mer

Uppgiven kvinna varselväst på lager

Efter uppsägning

Medarbetare som ska vara kvar

Man med dator funderar

Efter uppsägning

Efter uppsägningssamtalet

Hero Arbetsgivare

Före uppsägning

Chefens roll vid omställning