Kompetensen tillbaka på konferensanläggningen Sånga
Den anrika hotell- och konferensanläggningen Sångas verksamhet stod på spel under pandemin. Men tack vare ägarens nysatsning och en mängd utbildningsinsatser från Trygghetsfonden TSL ser framtiden nu ljus ut.
Besöksnäringen har haft det tufft och drabbats av många utmaningar under och efter pandemin. En av de största just nu handlar om att hitta kompetent personal. Många erfarna medarbetare försvann till andra yrken när restauranger, konferensanläggningar och hotell var tvungna att skära ned.
Ett exempel på det är LRF:s anrika hotell- och konferensanläggning Sånga på Färingsö utanför Stockholm. Men Sånga är också ett exempel på att lösa problemet genom att våga anställa, och sedan utbilda personalen inom områden där det behövs förstärkning.
Satsade för framtiden
I dag är det full fart och framtidstro på Sånga. Annat var det under våren 2020 när verksamheten störtdök. På sommaren var man tvungna att säga upp ett trettiotal anställda. Då övervägde LRF de olika alternativen – till exempel att sälja hela anläggningen, som med dess stora ägor bland annat hade fungerat som jordbruksskola sedan 1940-talet.
– Men i stället för att sälja tog LRF beslutet att satsa för framtiden. Jag kom in i december 2020 med den tydliga uppgiften att tillsammans med ledningen utveckla ett nytt koncept och rekrytera personal, berättar Pernilla Rehnberg, driftansvarig på Sånga.
Under större delen av 2021 laddade Sånga och den nyanställda personalen för nystarten och kunde öppna med nya konceptet i september 2021.
Men utmaningarna tog inte slut där. I december 2021 hade smittspridningen i Sverige nått nya höjder och det var dags för nya restriktioner.
– Det kändes som en smocka. Vi tänkte, är det dags igen, säger Pernilla.
Hittade många lämpliga utbildningar
Den här gången var Sånga dock bättre förberedda. Pernilla hade via besöksnäringens branschorganisation Visita fått upp ögonen för de runt kostnadsfria 90 utbildningar som Trygghetsfonden TSL har i sin ”katalog” inom ramen för projektet Kompetens för konkurrenskraft. Sedan fick personalen vara med och tycka till om vilka utbildningar som passade bäst för deras olika behov.
Det visade sig vara många. Städpersonalen fick en hygienutbildning, den administrativa personalen vidareutvecklade sina kunskaper i Excel, många fick en grundutbildning i Office-paketet, några genomgick utbildningen ny som ledare och kockarna kommer att utbildas inom allergi och specialkost.
Dessutom har Sångas restaurang- och gästserviceansvariga genomgått en valideringsutbildning så att de nu kan validera andra inom dessa områden.
– Det har både utvecklat dem själva samtidigt som det är en stor vinst för Sånga att öppna arbetstillfällen för fler, något som behövs på grund av att det var så mycket kompetens som försvann med pandemin, säger Pernilla.
Hoppas att fler företag hittar utbildningarna
Hon säger att Sånga har ett väldigt bra intryck av Trygghetsfonden TSL och hoppas att fler företag hittar utbildningsmöjligheterna.
– Hemsidan är väldigt tydlig och informativ och utbildningarna som erbjuds är mycket professionella. Dessutom är det enkelt att söka och man får snabb återkoppling från utbildningsföretagen.
De anställda är också nöjda, enligt Pernilla.
– Vi har fått ett väldigt positivt gensvar från alla som har gått igenom utbildningarna. Och från företagets sida fick vi verkligen ut den effekt vi hade hoppats på. Utbildningarna har stärkt Sånga.
Pernillas tre tips om kompetensutveckling
- Utnyttja lugnare perioder för att vidareutbilda personalen, i vårt fall februari - mars när det är lägre bokningstryck.
- Satsa på personalen – och det gäller alla anställda.
- Kolla kursutbudet på Trygghetsfonden TSL:s sida. Det finns ett så bra utbud av utbildningar att de flesta kan få ta del av något.