Välja referenser
De flesta arbetsgivare brukar ta referenser på den som söker arbete. Det sker oftast när personen kommit vidare i ansökningsprocessen. Du behöver därför inte skriva namn på dina referenser redan när du ansöker om jobbet. I de flesta fall räcker det att skriva ”Referenser lämnas på begäran”.
Välja referenser
En referens är en person som känner dig väl genom yrket, det kan vara en tidigare chef men även en kollega eller kund. Det ska gärna vara en person i arbetsledande ställning. Du ska vara säker på att det är en person som är nöjd med din insats och vill dig väl.
Det kan vara svårt att be sin nuvarande chef om att vara referens, du vill troligen inte avslöja att du söker nytt jobb. Däremot kan du be en kollega som du kommer bra överens med att vara referens.
Minst två referenser är bra att ha i lager. Hur många du kan ha beror på hur länge och på hur många platser du har arbetat på.
Förbered dina referenser
Du måste alltid fråga om någon vill vara din referens. Gör din förfrågan i god tid så att hen är förberedd. Om du frågor någon som du arbetade med för länge sedan, uppdatera hen om vad du har gjort på senare tid.
Lämna korrekta uppgifter
Dina referenser ska anges med namn, arbetsgivare, titel/yrkesroll (både nuvarande och tidigare om personen ifråga har bytt arbete) och kontaktuppgifter, både mail och telefonnummer.
Var beredd på snabbrekommendation
Det blir allt vanligare när man skickar in sin jobbansökan online att man också blir ombedd att ge namn på personer som kan göra en snabbrekommendation.
Då får man ange personens namn, titel, arbetsplats och mailadress. Personen får sedan ett mail som hen kan svara ja på om hen vill rekommendera dig. De som kan snabbrekommendera dig kan vara fler och delvis andra personer än dina ordinarie referenser.
Vill du veta mer? Här är en länkar till mer information och inspiration om referenser:
- Så ska du välja referenser
- Så ska du tänka kring referenser
- Om att låta referenser förstora jobbchanserna