alt-text

Snabb hjälp till Bergkvarabuss

När coronapandemin drabbade busstrafiken i Skåne tvingades Bergkvarabuss säga upp ett större antal förare. Men tack vare ett sedan länge etablerat samarbete med Trygghetsfonden TSL kunde processen skötas snabbt och smidigt.

Bergkvarabuss är ett av Sveriges största bussbolag som bedriver verksamhet i stora delar av Sverige samt i Norge och Danmark. Bolaget grundades 1975 och till en början fanns enbart en buss och två taxibilar. Idag har koncernen en fordonsflotta på cirka 1 350 fordon, 2 200 årsanställda samt en årlig omsättning på cirka 2,4 miljarder kronor.

Till skillnad mot en del andra större bussbolag har Bergkvarabuss tre olika trafikslag – region- och stadstrafik med stora upphandlade avtal, skoltrafik och beställningstrafik. Det faktum att man deltar i många stora upphandlingar betyder att personalbehovet kan variera beroende på om man vinner eller förlorar dessa. 

Kraftig minskning på grund av corona

I somras bidrog coronapandemin till en kraftig minskning av kollektivtrafiken. Dessutom minskade bolagets beställningstrafik kraftigt och effekten blev en övertalighet kopplat till antalet arbetstillfällen. Eftersom det dessutom tar tid innan volymerna i beställningstrafiken återhämtar sig till normal nivå var arbetsbristen ett faktum. Den som fick ta tag i frågan om uppsägningar var Julia Lindholm, som är HR-ansvarig för Bergkvarabuss region Sydväst.

–  Det innebar en kraftig minskning för oss med färre arbetstillfällen, därför blev vi tvungna att lägga ett ganska stort varsel i somras som omfattade uppsägningar av cirka 90 förare. Men sedan dess har förutsättningarna ändrats, tidtabellsskifte liksom schemabyten sker alltid i början av december och vi fick nya ingångsvärden från vår trafikhuvudman som var bättre än väntat. I slutändan landade antalet uppsägningar istället på cirka 40 förare, säger Julia Lindholm.

Varslet och uppsägningarna gällde bussförare i Malmö, Trelleborg, Ystad, Broby och Olofström. Julia Lindholm valde att kontakta Trygghetsfonden TSL så snart som möjligt efter det att varslet lagts.

– Jag har sedan tidigare haft en väldigt bra dialog med Trygghetsfonden TSL, eftersom vi är ett bolag som sysslar med mycket upphandlingar är det så att när man vinner och förlorar avtal innebär det direkt att TSL blir inblandade vid uppsägning på grund av arbetsbrist. Det var självklart för oss att ta hjälp av Trygghetsfonden TSL direkt i början av processen för att kunna ge medarbetarna det stöd som de behöver.

Informationsträffar ett första steg

Det första steget var att en omställningsrådgivare för Trygghetsfonden TSL åkte ut till Bergkvarabuss depåer i Malmö och Trelleborg för att hålla informationsträffar.

– Det här kan vara svårt för medarbetarna, de kanske aldrig har hört talas om Trygghetsfonden TSL eller aldrig tidigare blivit av med jobbet och undrar hur allt fungerar. Men processen sköttes bra, det var väldigt få frågor överlag efter informationsträffarna och de flesta av förarna kände sig bekväma och trygga med stödet som Trygghetsfonden TSL erbjuder, säger Julia Lindholm.

Gott om arbetstillfällen i branschen

Samtidigt är bussförare ett bristyrke och det finns gott om arbetstillfällen i branschen överlag för de som blir uppsagda från Bergkvarabuss.

– Det är jättetråkigt att behöva säga upp så många kompetenta förare. För vi vet att när coronapandemin är över eller har planats ut kommer vi att vara i behov av förarna igen. Men eftersom vi bär så stora kostnader under tiden finns det ingen möjlighet att behålla dem. Det var även andra bussbolag som varslade personal under sommaren, säger Julia Lindholm. 

Vad är ditt bästa tips till andra företag som hamnar i den här situationen?

– Ta hjälp så tidigt som möjligt i processen. Jag tog kontakt när förhandlingarna var klara och därefter flöt allt på väldigt bra. Trygghetsfonden TSL är stöttande i hela processen och man får alltid bästa möjliga hjälp och snabb återkoppling. Dessutom är de väldigt kunniga kring allt som berör uppsägningsprocessen, vilket underlättar en hel del.